آیندۀ بازار اشتغال متحول می‌شود

آپولو «جایگزین» کارگرها می‌شود یا «دستیار» کارگرها؟

سمت و سو
4 شهریور 1402

یک استارتاپ مستقر در آستینِ تگزاس با نام اَپترونیک که زیرمجموعۀ سازمان فضایی ناسای آمریکا فعالیت می‌کند دارد روی رباتی کار می‌کند که دقیقاً همان کارهای کسل‌کننده، خطرناک و پَلشتی را که ما آدم‌ها حال و تحملِ انجام‌شان را نداریم، انجام دهد.

 

ویژگی‌های آناتومیِ آپولو چیست؟

در روز اول شهریور 1402 در آمریکا رباتی به اسم «آپولو» رونمایی شد. قدش 170 سانتی‌متر و وزنش 72.6 کیلوگرم است.

آپولو می‌تواند 25 کیلوگرم را بلند کند و برای تولید انبوه و کار‌هایی که ایمنی کمتری دارند طراحی شده. این ربات از الکتریسیته استفاده می‌کند و مجهز باتری‌‌های چهار ساعتۀ قابل تعویض است. آپولو می‌تواند راه برود، بازوهایش را خم کند و اجسام را مثل انسان بگیرد. انسان‌ها 300 ماهیچه دارند و به گفتۀ دکتر نیک پِین، هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری اَپترونیک، 30 گروهِ عضلانی مختلف در داخل سیستم آپولو تعبیه شده.

سرِ آپولو یک دوربین ادراکی یا perception camera دارد که البته حسگرهای روی تنه آپولو به آن کمک می‌کنند تا نمایی 360 درجه از محیط اطراف خود در اختیار داشته باشد و تعیین کند که کجا می‌تواند حرکت کند. مغز یا رایانه اصلی ربات هم در قفسه سینه‌اش قرار دارد. آپولو برای تغییر جهت در مسیر خود، سرش را به طرف مسیر جدید می‌چرخاند و حرکتش را ادامه می‌دهد و یک پنل دیجیتالی روی سینه دارد که نشان‌دهندۀ باقیماندۀ باتری و زمانِ باقیمانده از وظیفۀ در حال انجامش را نشان می‌دهد.

 

آپولو از پسِ چه کارهایی بر می‌آید؟

تیم اَپترونیک به این پروژه دید بلندمدتِ 10 ساله دارد. جِف کاردِناس، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اَپترونیک می‌گوید: «هدف ما ساخت ربات‌های همه‌کاره است تا همۀ کارهایی را که ما نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم انجام دهیم را برایمان انجام دهد.» آنها می‌خواهند آپولو آنقدر پیشرفت کند که در کشف و شناخت ماه و مریخ و فضا هم به کمک انسان بیاید. احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور، آپولو به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شود.

 

آپولو، آیفونِ رُبات‌هاست

به گفته کاردناس، ربات‌هایی که در خط تولید کارخانه‌ها کار می‌کنند، به زمین پیچ می‌شوند و قلمرو عملیاتش خیلی محدود است و نمی‌توانند تحرک داشته باشند. اما آپولو قرار است «آیفون»ِ ربات‌ها باشد. او می‌گوید قرار است آپولو هزاران کار را انجام دهد. اما قیمتش کمتر از یک خودروی متوسط خواهد بود. این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2024 به تولید تجاری کامل برسد.

 

کاربردهای آپولو چه خواهد بود؟

آپولو در تنظیمات کارخانه و انبار با انجام کارهای ساده‌ای مثل جابجایی جعبه‌ها و هل‌دادن چرخ دستی‌ها شروع به کار خواهد کرد. اما با گذشت زمان، عملکرد آپولو از طریق مدل‌های جدید و به‌روزرسانی‌ها افزایش می‌یابد تا جایی که می‌توان از آن در ساخت ‌و ساز، تولید لوازم الکترونیکی، خرده‌فروشی، دِلیوِری و حتی مراقبت از سالمندان استفاده کرد.

 

آپولو توسط انسان مهار می‌شود؟

آپولو خودمختار خواهد بود. با این حال تیمِ اَپترونیک می‌خواهند سطحی از کنترل را روی این روبات حفظ کنند. به گفتۀ مدیرعامل شرکت سازنده، با اینکه برنامه‌های لازم برای خودکار بودنِ آپولو در ابتدای ساخت و عرضه‌اش، برنامه‌ریزی و گنجانده می‌شود، قرار است طوری تولید شود که باز هم این انسان باشد که به او بگوید چه کار باید بکند.

مطالب مرتبط

نظرات شما