آیا ترس ما از «نه» گفتن زیاد است؟

چطور به دیگران بگوییم «نه»؟

سمت و سو
16 اسفند 1402

دیگران از دست شما ناراحت نمی‌شوند

یک مطالعه[1] توسط محققان دانشگاه‌های ویرجینیای غربی و انستیتوی تکنولوژی نیویورک در سال 2023 انجام شده که نشان می‌دهد 77 درصد از 51 پاسخ‌دهنده به سؤالات پژوهشگران، دعوت به میهمانی‌ای را پذیرفته‌اند که نمی‌خواستند بروند. آنها فکر می‌کردند اگر بگویند «نه»، دعوت‌کننده ناراحت می‌شود یا به رویدادهای بعدی دعوت نشوند.

 

شما هم از «نه شنیدن» دلخور نمی‌شوید

محققان سؤال را بر عکس کردند. گفتند فرض کنید این شمایید که دیگران را به رویدادی دعوت می‌کنید. حالا فکر کنید آنها دعوت شما را نپذیرفته‌اند. شما چه می‌کنید؟ اغلب آنها بعد از ردشدنِ دعوت‌شان احساس خاصی نداشته‌اند. در واقع دعوت‌کنندگان وقتی پاسخ «نه» می‌شنوند، آنقدرها احساسات‌شان درگیر نمی‌شود و دلخور نمی‌شوند. در حالیکه فردی که دعوت را رد می‌کند، هزار فکر و خیال می‌کند که نکند آن فرد دلگیر شود و دیگر برای رویدادهای بعدی دعوت نکند.

 

حتی در رَدکردنِ پول قرض دادن هم سخت نگیرید

یک تحقیق[2] دیگر در سال 2023 در چین نشان داده که این تناقض میانِ احتمال و واقعیت فقط در دعوت به رویداد و سفر و … نیست. بلکه موقعی که یک نفر از ما می‌خواهد پولی قرض بگیرد و ما خواسته‌اش را رد کنیم هم مصداق دارد. آن فردِ قرض‌گیرنده از دست ما ناراحت نمی‌شود. نگران نباشید.

 

حالا با این احساس چه کار کنیم؟

راه اول. خودتان را به جای فردِ دعوت‌کننده بگذارید. چقدر احتمال دارد اگر طرف مقابل، دعوت شما را رد کند، دلخور شوید؟ همان را به حساب او بگذارید.

راه دوم. اگر دلیل شما برای رد دعوت یا خواهش طرف مقابل، «پول» و «گران بودن» است، دلیل‌تان را مطرح کنید. دیگران شما را درک می‌کنند.

راه سوم. از استراتژی «نه، اما …» استفاده کنید. بگویید این دعوت یا خواستۀ شما را نمی‌توانم قبول کنم. اما مثلاً دفعه بعد حتماً می‌آیم یا در آن یکی کار حتماً به شما کمک می‌کنم.

 

به «نه گفتن» عادت نکنید

البته حواس‌تان باشد، این راه‌ها را نمی‌توان همیشه به کار برد. چون اگر همیشه خواسته‌های دیگران را رد کنید، قاعدتاً بعد از مدتی از لیست آنها خط خواهید خورد و هیچ پیشنهاد یا خواسته‌ و یا دعوتی به شما ارائه نخواهد شد.

[1] https://www.apa.org/pubs/journals/releases/psp-pspi0000443.pdf

[2] https://psycnet.apa.org/record/2023-06115-001

برچسب ها:

مطالب مرتبط

نظرات شما