از زبان دو فرزندِ شریک وارن بافت بشنوید

دو نصیحتِ پدرانۀ چارلی مانگرِ، بیزینس‌مَن آمریکایی

سمت و سو
19 تیر 1401

همیشه ماشین قرضی را با باک پُر به صاحبش برگردانید

این درس را چارلز تی مانگر جونیور،[1] پسر چارلی منگر از پدرش در 15 سالگی یاد گرفته. توی سفری برای اسکی‌کردن در برف‌های سان وَلِی[2] در آیداهو[3] رفته بودند، پدرش، همان چارلی منگر معروف با اینکه باک بنزین جیپ قرمز قرضی‌ای که زیر پایشان بود، تا نیمه، پر بود. با این حال مسیر را کج کرد و راه طولانی شد تا برود ماشین را بنزین بزند و باک را پر پر تحویل بدهد. این آویزۀ گوش مانگر جونیورِ جوان شد تا سال‌ها بعد موقعی که در دانشگاه استنفورد درس می‌خواند، یک روز از دوستش، یک آئودی فاکس قرمز قرض گرفت. قرمزیِ این آئودی فاکس، مانگر جونیور را یاد آن جیپ قرمز و توصیه پدرش انداخت. پس او هم باک را پر پر تحویل داد.

 

هرگز اشتباهات خود را پنهان نکنید

وِندی مانگر، دختر چارلی منگر معروف است. او سال‌هاست عضو هیئت امناء[4] دانشگاه استنفورد آمریکاست. او می‌گوید «میز شام»، کلاس درس اخلاقی خانواده بوده و پدر مرحومش، همیشه یک درس اخلاقی سر سفره به همۀ بچه‌ها می‌داد.

او به یاد می‌ورد که یک روز، پدرش خاطره‌ای از یک اتفاق در محل کار تعریف کرده بود. کارمندِ امور مالی یکی از شرکت‌های چارلی منگر به خاطر یک اشتباه سهوی در محاسباتش، باعث شد شرکت پدرِ وندی، زیانی معادل صدها هزار دلار متحمل شود. او بی‌آنکه لاپوشانی کند، موضوع را با رئیس شرکت یعنی چارلی منگر در میان گذاشت. چارلی هم به او گفت: «آدم‌ها اشتباه می‌کنند و ما می‌توانیم ببخشیم.» او به آن کارمند مالی گفته: «اگر حتی برای مدت کوتاهی، این اشتباهت را لاپوشانی می‌کردی، جایی در شرکت نداشتی. ولی حالا که خودت گفتی، ما دوست داریم تو همین جا بمانی.»

[1] Charles T. Munger, Jr.

[2] Sun Valley

[3] Idaho

[4] Board of Trustees

 

برچسب ها:

مطالب مرتبط

نظرات شما