کمتر بخوابید تا موفق‌تر بشوید؛ درست است یا غلط؟

سمت و سو
12 مرداد 1402

بیل گِیتس موقعی که مایکروسافت را اداره می‌کرد، زیاد نمی‌خوابید. اما حالا در 67 سالگی می‌گوید دارد جبرانِ مافات می‌کند.

بیل گیتس در دهه 30 و 40 سالگی عمرش، همتاهای خودش در شرکت‌های دیگر را می‌پایید و رصد می‌کرد تا ببیند چه کسی کمتر از همه استراحت می‌کند. چرا؟ چون فکر می‌کرد استراحتِ کمتر مساوی است با بهره‌وری بیشتر. او در قسمت جدیدِ پادکست‌اش به دو مهمانش می‌گوید آن موقع مدام می‌گفت «من فقط شش ساعت می‌خوابم». ولی دیگرانی هم بودند که «فقط پنج ساعت می‌خوابیدند» یا یکی دیگر که می‌گفت «من اصلاً نمی‌خوابم!». هم‌بنیانگذارِ مایکروسافت می‌گوید آن موقع با خودش می‌گفت که «وای! آنها خیلی خوب‌اند. من باید بیشتر تلاش کنم. چون خواب، غیرضروری و مظهرِ تنبلی است».

گیتس در ادامۀ این پادکست می‌گوید وقتی پدرش به آلزایمر مبتلا شد، فهمید باید طرز فکرش را تغییر بدهد و دربارۀ سلامتیِ مغزش چیزهای بیشتری یاد بگیرد. او وقتی در آن برهه با آلزایمر پدرش روبرو شده بود، فهمید «خواب خوب» چقدر مهم است. یعنی خوب خوابیدن می‌تواند در دیرتر مبتلاشدن به زوال عقل کمک کند.

شش محقق در دانشگاه هاروارد در سال 2021 طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که افراد 65 ساله و بیشتر که شب‌ها کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، دو برابر بیشتر از هم سن و سال‌هایشان که شب‌ها بین شش تا هشت ساعت می‌خوابند در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند و طی پنج سال کم‌خوابی، احتمال ابتلایشان به آلزایمر بیشتر می‌شود.

خواب برای جوان‌ترها هم مهم است. آکادمی پزشکی خواب آمریکا در بیانیه سال 2016 خود اعلام کرد که هشت تا 10 ساعت خواب در شب می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا رشد فکری، سلامت روانی و حافظه بهتری داشته باشند. کودکان شش تا 12 ساله هم باید به طور منظم 9 تا 12 ساعت در هر 24 ساعت بخوابند.

طبق گفته سازمان CDC آمریکا در سال 2022 که کارش تحقیقات برای کنترل و پیشگیری از بیماری است، برای افراد بین 20 تا 64 سال، هفت تا 9 ساعت خواب در شب به سلامت جسمی و روانی افراد کمک می‌کند.

دسامبر 2019 بود که بیل گیتس اعلام کرد الآن دیگر هر شب لااقل هفت ساعت می‌خوابد و این به سلامتی‌اش کمک کرده.

برچسب ها:

مطالب مرتبط

نظرات شما